s108 grenarna.Bliv kvar i mig. Bär frukt. Eller bli bortskurna (Joh
15) Kristus " är trädet" och vi bli Kristi "grenar" genom
en sakramental dophandling, genom
Kristi kyrkas och församlings apostoliska succession. Jesus säger, Joh 8 31:
" Förbliv i mitt ord och ni är verkligen mina lärjungar och ni skall lära
känna sanningen och sanningen skall göra er fria. När Jesus i Joh 8 31 säger
detta om"mitt ord" påminns vi om begrepp som "Guds skapande
ORD", Logos, Visdom, Ande, Andedräkt, Vind, ett preexistent väsen
som är emanerat, fött, inkarnerat ur det eviga och som vid tidens
slut återvänder in i det eviga. Religionernas profeter, filosofer vishetslärare
, biblar, religiösa skrifter, "frälsare" uppenbarar detta men säger
också att detta gudomliga "Logos" är evigt och är det innersta i
allt.
Fria Katolska Kyrkan (Free Catholic Church (International) betonar att
Logos är alltings innersta eviga väsen och att därför ingen varelse kan gå evigt
förlorad även om vi temporärt kan gå vilsna vägar som innebär lidande. Vi kan som
vissna grenar bli bortskurna ur församlingens träd, men vi skall då ur vår
eviga Logos-rot återuppstå som pånyttfödda grenar. Vi bestrida sådana hemska tolkningar som präglar t ex Luthers
katekes att "den som inte tror
han skall bli fördömd" eller
en "romerskt katolsk" katekes att en medlem i annan religion inte kan
bli "frälst" som den kristet döpte och troende. Vi förkunnar som vår
tolkning och erfarenhet att varje själ förr eller senare blir helt ledd av och
genomlyst av sin egen gudomliga natur. Vi säger därmed ej att alla religiösa
vägar är lika upplysta men att Gud sänder våra själar till sådan miljö som vi
gjort oss förtjänta av under gångna inkarnationer och som vi kan ha nytta av.
"Genom Ordet har allt blivit till och utan det har intet blivit
till. Alla religioner, allt ljus och allt mörker ( nyttigt motstånd) är Ordets gåvor. Jesus tycks enligt
bokstavlig bibeltolkning förutsäga
evigt paradis och evigt helvete. Men det mångtydiga ord som översätts med
"evigt" betyder lång tid. Uteslutande vår absoluta oskapade natur är
verkligt evig. Himlar och helveten skapar vi temporärt.
Logosbegreppet givs på många olika sätt av olika tänkare under
tiderna. I "vår visdom" brytas olika begränsade tolkningar. Jesus
talade till judar, romare och greker, egyptier och andra som i olika grad ägde
kunskap om tolkningars möjligheter Även i vår tid möter vi själar med olika
tolkningar som kan komplettera och berika varandra. Hinduiska, buddistiska och gammalgrekiska logosbegrepp blandas nu med barnatroendes och judars och djupare
gnostikers föreställningar. Vi kan tänka att det varit Jesu avsikt med
ofullkomliga medlemmar som ännu ej är mogna för att "lära känna sanningen
som skall göra oss fria". De äldsta skrifterna om logosbegrepp är från
himlarna och kanske från östern men västern påverkas nu mycket av kristna
tankar om "Ordet" och Filons grekiskt-judiska spekulationer. Verklig
kunskap om Ordet finns blott hos ett fåtal mystiker. Spekulationer i vår
litteratur i öst och väst är nu omfattande och bör jämföras av sökarna
Frihet i betydelsen verklig andlig frihet lovar Jesus till
dem som förblir i Hans Ord och Sanning som hans Lärjungar . Verklig kunskap om
vad Jesus menar med lärjunge är naturligtvis också förbehållet ett fåtal.
"Kristna" är medlemmar i en församling, döpta, undervisade, kanske
konfirmerade i sakramental mening eller i betydelsen " ha bekräftat viss
trosuppfattning" Med Lärjunge menar Jesus den själ som är ett med hans
eviga natur. Det betyder ett medvetenhetstillstånd som är ytterst sällsynt
eller upplevs av ett fåtal själar i benådade stunder: ett Messias-medvetande.
Andra religioner har skrifter som antyder sanningen med andra ord. Hinduernas
Bhagavad Gita är ett av dessa verk , för dem som passar för dess språkbruk.
Församlingen, ecklesian, de som " utvalts" till
församling leds i viss mening av biskopar som har " apostolisk
succession" från Kristus. De ha främst sakramentala uppgifter. Men därmed
är ej sagt att de äger "Lärjungens Sanning".
Slutsats ifråga om oss som församlingens trädgrenar blir här
att även de dåliga grenarna som bränns upp återföds ur Ordet som är allas
innersta eviga oskapade väsen. De skall då bli grenar som ger rik frukt. Och en
slutsats om Ordet, vår eviga naturs hemliga gnosis är att den skapar av varje
själ en fullkomlig Lärjunge som känner sanningen och genom
sanningen äger frihet