S111 Kristi
transubstantierande nattvardsbön
Ordet transsubstantiera
tolkas ofta som i gammal nattvardsmässa: "att Kristus förvandlar
vanligt bröd och vin" så att dess
ofullkomliga själsliga natur
(änglamedvetandet i substansen) ersättes av
Kristi medvetandes
fullkomliga andliga natur - i det ögonblick då en invigd
präst uttalar konsekrationsorden "Detta är
min lekamen….. Detta är mitt blod
…"
(Jfr: "stans=stå +
sub=under + trans=förvandla") Det
kan tilläggas att liknande transsubstantiation tycks Gudajaget ha
förutbestämt för allas
fullkomnande. Men det
änglamedvetande som i bröd och vin är
på växtrikets nivå och som inifrån kan nå
transsubstantiation efter tidsåldrar tycks under nattvardsmässan
liksom stiga åt sidan
för att Mästaren skall inkarnera
som andligt glödande sol och rena, undervisa, lyfta.
Gör
detta för att minnas mig, säger
Mästaren vid den första nattvardsmässan.
"Mig" kan tolkas som
Jesu personliga
historiska "jag" eller
det eviga Kristus-Jaget innerst i
allt. Att minnas detta eviga i allt
innebär gudomligt
medvetande
Bönens Jakobsstege och dess mål levandegöres på detta sätt av Jesus
vid nattvardsbordet. Stegen börjar här nere där vi strider mot
okunnighetens "mörker". Målet
är i himlars frid och ljus.
Hinduers profet Krishna
ger liknande
undervisning och kallar detta "Yoga".
Muslimer kallar det Helig
Jihad, heligt inre
krig.
Kristi böne-stege börjar
när han vid nattvardsbordet väljer bröd och vin som "substans" för
en "transactus",
förvandlande handling.
Den börjar med renande, välsignande bön. Slutligen är det
med vårt Gudajag
som Mästaren
"transubstantierar"
bröd och vin till
sin fullkomliga inkarnation så
att han kan säga "Detta
är min lekamen, Detta är
mitt blod". Transubstantiationen sker med hjälp av mänsklig och gudomlig natur.
Transubstantiation -riten föreskrevs av Jesus och har dominerat
kristet gudstjänstliv även om den är alltför svår för vanligt förstånd. Vi "gör detta
för att minnas." Vi gör vårt
bästa och blir därefter stilla.
I tystnad
inväntar vi att det
gudomliga Jaget skall
fullborda nattvardsundrets förvandling.
Religionernas
Lag exemplifieras här. När vi med vår
mänskliga förmåga gjort allt som vi kan
för att bli
renade och upplysta skall vi inträda i ett medvetenhetstillstånd vari
den mänskliga aktiviteten
upphör:: ett
tillstånd av
stillhet, tomhet, tystnad. Minns Jesu ord:
"Saliga är de som är Fattiga
i Anden (Matt 5 3)
I ett Andetillstånd
upplever vi att Anden gör vanligt medvetande tomt och
fattigt på vanligt
tänkande
och att vanligt mänskligt
medvetande tycks tomt och fattigt jämfört med Andens visdom.
I en välsignad
stillhet och tystnad upplevs Andens gudomliga natur som transubstantierar , så att vi liksom Jesus
kan säga
"Detta är min
lekamen, Detta är mitt
blod"…Sådant är mystikernas inre liv. Det skall vi allt mer uppleva.
Men mänskor frågar "hur skall
vi få tid till transubstantierande bön?
Och vi måste svarar att sådan
hög bön tar ingen
tid. Den tillhör det eviga och är
oberoende av tid. "Bed
alltid" säger Jesus (Lukas 18.1.).
Mystiker finner att de ej
behöver bekymra sig om "tid för
bön".. Anden som är i
ett tillstånd av
helighet "beder
oupphörligen" i betydelsen kontemplerar skapande medan vi kanske sover eller ägnar oss
åt plikter
som tillhör denna värld. Men vi kan medverka för att
"minnas" i
betydelsen medvetandegöra Gudajaget.
Vi kan t ex från nattvardsmässan välja någon del,
som åkallan. Kontemplera hur
Gudajaget oupphörligen åkallar oss och
renade upplysande välsignar
och lär oss att i bön affirmera, t. ex "Ni är Elohim, gudar och
gudinnor." Sök renhet, upplysning
och vänta i Guds tystnad för Guds transsubstantiation.. Ditt eviga Jag
vill förvandla dig till Guds "Lekamen
och Guds Blod". Och kontemplera att du är
Guds rökelsekar
där din själs rökelse bränns. Se din kropp som alkemistens ugn
("Athanor") där din
substans i Guds eld
förvandlas ,
transubstantieras till andligt "guld" och som en rök
stiger uppåt till himlar i oss.
Kontemplera
helgon, profeter, änglar, Maria, Mose,
Muhammed, Buddha, Krishna
tills din substans
är förvandlad,
förandligad och du är
deras kropp och själ.. Lämna dina
mentala idéer om allt detta. Gå bortom
yttre form
till ideer
som korsets symbol
i allt. I transubstantierande bön
ger Kristus alla
svar.