s106tankesystem
FRI från likriktande bindande dogmer och bannlysningar som formas av kyrkomötesmajoriteter .(Jfr Nicea).
KATOLSK (kata holos) i betydelsen
allomfattande för världens
religiösa vägar, universell, vidsynt,
liberal.
KYRKLIG,
bygger på KRISTUS, Sanningens Ande,
urkyrkans apostoliska succession och
sju sakrament....
SANNINGEN är i den eviga
ANDEN bortom tanke
och ord och
är "Guds Rikes
Hemligheter"
som Jesus säger
ett fåtal lärjungar
har fått veta men
"för de många är allt
bara liknelser" (Markus 4 11 )
"Hemligheterna" förvaltas av dem
som är andligen uppväckta. De antyder
att den absoluta sanningen är
outsäglig
men ETT med
vår innersta natur,
ett all-enhets-väsen som är
evigt omanifesterat och
är
temporärt
manifesterar och inkarnerat
i allt och i alla. Detta
"Själv" kan säga "Jag är Sanningen" (Joh 14.6)
Profeter och
skådare vittnar om uppenbarelser och
försöker tolka Andens budskap med mänskliga begrepp.
Ibland
brukar de ord
som vill negera
våra illusioner. t ex Pleroma,
Ain Soph Aur, Nirvana, Parabrahm,
"i Anden fattig" (Matt 5.1) och de brukar paradoxer som "Vår eviga Ande är en cirkel vars medelpunkt är
överallt och vars omkrets är ingenstädes. "Den som älskar sitt liv förlorar
det" (Johannes 12.25 etc)
Många liknelser tycks positiva. Jesus citerar: "Ni är gudar" (Joh 10.14) "Alla gudar och änglar är ETT
med ert innersta
väsen" (Pistis Sophia evangelium). Paulus skrev "Gud valde oss före världens skapelse
och förutbestämde
vår återförening i Gud".
Ordet "gud"(-ar
)=Elohim finnes i 1 Mosebok
"i begynnelsen
skapade Gud himmel och jord". En
lärd judisk kabbalist översätter sannare: "I begynnelsen skapas gud(ar), himmel och jord. Ordet
"gud" tolkas då ej som
skapande subjekt utan som ett skapat
objekt. Subjektet
kallas Ain Soph Aur,
vilket som ovan nämns är negerande, ett hemligt absolut "icke-vara". Filosofer
antyder
att detta absoluta
eviga väsen emanerar "Gud
och Satan", Guds skugga, som
första temporära manifestation
och att det
Absoluta reabsorberar Gud och Satan när skapelsedramats ridå går ned och vi, skådespelarna,
klär av oss temporära roller och är i det eviga hemmet
som före manifestationen. Detta
antyds i Predikaren, 12.7: "Anden vänder åter". Apostlagärningarna 3.21. säger "allt återställs". "Gud - Satan" är mysterieroller.
De skapar
motstånd vilket karaktär liksom muskler behöver. Resultat är evolution, att latenta
egenskaper manifesteras. Det är
del av religionernas "hemligheter"
som Anden och skrifter vill uppenbara (2 Kor 2.7).
Änglaaspekter i
oss hjälper. .Nattvardsmässan vill
medvetandegöra (åkalla) 9
hierarkier av "Ljusets Änglar
men lika nödvändiga är
"Mörkrets änglar" vars roller är att vist förmedla död. rättvis dom, naturens krafter,
"syndaflod", jordbävning, ökentyfon, vulkanutbrott. som avslutar
jordeliv och ger rum för ny inkarnation.
De i visdom invigda
skåda bortom de nödvändiga motsatsparen och
finner överallt den
Eviges kärlek.
Änglar eller gudar som "fallit" är i religioner vanliga liknelser för att våra
själar lagbundet stiger ned från det himmelska hemmet till jordisk
inkarnation. Änglar, gudar, själar,
("Sophia") "förlorade söner" skall återvända med mer manifesterad härlighet. Profeter antyder det. Religiösa maktägare förbjuder det ibland.
Annat ordval är att vår eviga ande utandas oss till manifestation och åter
inandas oss. Anden kallas "Den
Eviges "vind" eller "Ord". Dess 7-faldiga skratt sägs skapa allt.
Väsentligt begrepp är vår inre preexistenta
natur som utsäger
"Jag är uppståndelsen och
livet" (Joh 11 25, 14.6) Men
slöjor täcker skrifterna
och hjärtan" (2 Kor 3 16)
"Bokstaven dödar (2 Kor 3
6) Skriftlärda och icke lärda feltolkar
1 ”Begynnelsen”
är enligt Joh
Evangelium ”ORDET”, Logos,
dvs vår andliga naturs ”TANKE”.
som kallas Pleroma
av gnostiker (som Jung i hans gnostiska skrift ”Sju predikningar för de döda”.
3 Vår andliga Tanke,
eller mentala ”Ord” är
först icke manifest erat (är ”mörker” 1;a Mos 1, 2).
4 Vår andliga
Tanke, ”Ordet” blir manifesterat i varje ”skapelse” (och kallas ”ljuset” 1:a Mos
1,3).
5 Vår andliga Tanke, ”Ordet” är först manifesterat som
”Abraxas”: gnostisk term för Ordets första
tillstånd som
är ALLENHET, vari dualitet,
mångfald ej är manifesterad som i dualistisk tanke.
6 Vår andliga Tanke
(”Ordet”) är i nästa stadium
manifesterat som dualiteten ”Gud
och Satan”.
Satan är ett
namn för vår djupaste ”motstånds”-aspekt. Den
är nödvändig för vår evolution.
7 Dualiteten ”Gud
och Satan” manifesteras i allt
tills det andliga ”Ordet” reabsorberas i Abraxas.
Vår Abraxas-natur
(dualitets-aspekten djupt i oss)
reabsorberas sedan i vår eviga
Pleroma-natur.
8 Korset är symbol för vårt medvetenhetstillstånd när
dualitets-aspekten Gud-Satan är manifesterad.
9 Svastikan är
symbol för Guds-Satans virvlande
eld-kors vilket ”frälsar”- frigör andemedvetande.
10 Vår själ reproducerar nu först ofullkomligt hur
”Ordet” manifesterar
dualiteten Gud-Satan.
11 ”känn dig själv:
kontemplera hur Gud och
Satan nu ofullkomligt reproduceras i ditt
sinne.
12 KÄNN DIG SJÄLV; kontemplera hur ”Ordet”, ditt andliga Jag fullkomligt inkarnerar dualitet.
Som det var från begynnelsen, nu är och skall vara i nyskapelser till Apokatastasis (Apg 3. 21)
Moralisk relativitetslära predikas av
profeter i alla religioner. Apg 15.28
återger hur "Apostlamötet" och
de äldste
(präster o övriga ledare) skrev att de och den heliga Anden kräver att vi
avhåller oss från blod och
t ex offerkött och otukt. För hindu, buddist och
muslim finns också sådana "milda" krav". Men asketiska
krav givs för den
som "vill bli fullkomlig".
(Matt 19.21) Jämför t ex Bhagavad Gita
relativa "dharma".
Kyrkan välkomnar också "syndare" och ger råd, hjälp och sakrament för vägarna
till "Rening, upplysning
och medveten återförening med vårt
innersta gudajag: : "Via purgativa. Via illuminativa, Via
unitativa"
Bön är
en "jakobsstege" som
ofta börjar i en primitiv petition
som beror av
"dualistisk" tro på en "gud" som är någon annan än vårt
eget innersta : "O gud, om det finns någon gud, fräls min själ från
Satan om jag
har någon själ". Luther
fruktade, hatade och spred djävulsföreställningar . .Först säger en sådan människa barnsligt
begärande : "Gud giv mig mer frid".
I ett mer upplyst stadium
förstår hon att
vårt gudajag alltid erbjuder till envar allt som är
relativt bäst och att det är oförnuftigt när vi ber " Gud giv mer".
Vad som behövs
är inte att Gud ändrar sig utan att vi ändrar oss till att mottaga det som
gives. Då ber vi inte längre "giv
mer". I högre stadier bortfaller
även de egocentriska orden "till mig".. Då återstår "Gud" och "frid" .I den högsta
kontemplationen .
är det ej längre ett personligt "jag" som ber utan vår innersta ande som kontemplerar skapande i
oss. Frikatolsk gudstjänst siktar
mot bönestegens högre stadier. Som kristen mystiks
" fader " Areopagita brukar
vi affirmativ kontemplation och sakramentala mysterier. Syfte är att
transsubstantiera den personliga naturen till andlig fullkomlighet Det är
ej blott plikt för sakramentala
präster. Envar är innerst
en himmelsk präst och prästinna och har uppgiften att med Gudajaget transsubstantiera
106/2
Med andra ord: Gud emanerar och manifesterar sig själv
med både manlig och kvinnlig natur.
Religioner
betonar ofta det ena mer än det andra vilket har
många problematiska följder,
som vi vill balansera.
Interreligiös ekumenisk mission är en uppgift för våra
pionjärer. De "upphäver ej profeterna och lagen (Matteus 5 17)
som Anden sänder
till religioner med
kompletterande och
korrigerande budskap. Den fundamentala
Anden som vi kalla
"Kristus-Anden" är den samma i
alla religioner., i
mänskan, i naturen och i sakramenten . Vår psykiska och andliga natur är ännu föga
manifesterad. T ex djur behandlas därför
ofta grymt.
Många förstår inte bättre ty
en slöja ligger över våra hjärtan och skrifter. (Paulus 3 Kor 15)
Varför
får vi sakramentspräster och profeter när det också predikas att vi
alla är "gudar" och den Eviges
präster? Jesus
svarar med liknelsen att vår andliga natur är som vetekornet som måste falla
ned i jorden och "dö" för att
ge rik skörd (Johannes 12 24,
1 Kor 15 17)
"Jag är Vägen", säger vårt eviga innersta Jag. Och vägen är frid och vägen är svärd
(Matteus 10.34)
I religioner finns
liknelser för hur det eviga
"Självet" och änglar och helgon
strider och samtidigt är i
frid. Liknelserna för strid är då hämtade från världsliga krig. Messias kallas ofta fridsfursten men betydelsen är
närmast Segerfursten. Ty underförstått kommer han med en frid som uppnåtts efter segerrikt krig. Vi läser i Upp 19 11 "Jag såg himlen öppnad och se en vit (strids-)häst och
han som satt
på den dömer och strider
rättfärdigt. De himmelska
härskarorna följde honom på vita hästar". Paulus skriver till
församlingen i Efesos
(16 13): "Tag på er Guds vapenrustning…grip Andens
svärd " Det är uppenbart att ifrågavarande strid är inom oss i
själens problemfyllda rike.
Sankt Georg (Göran) rider på en vit
häst i en av våra ikoner. En drake dödas av honom. En prinsessa frälses därmed
från draken. Hon är liknelse för vår själ. Draken är liknelse för
själens motståndare som är nödvändig. Martyren Sankt Georgs
minnesdag är 23 april i österns och västerns kyrkor. Tempelriddarna
bevarar
liknelser från kristna korståg.
De ge i ceremonier inre symbolisk betydelse till vapen och stridsdräkt Bhagavad Gita är ett hinduiskt evangelium
som ger bilden att profeten Krishna predikar
YOGA som inre
krig. Slagfältet
är inom oss. Buddister läser i "Tystnadens Röst" om inre strid
och seger. Jihad är för en
muslim samma inre segerrika "Heliga Krig" Samurajen i Japansk tradition kan
strida även i yttre mening.
Kristna Tempelriddare
kan ju också göra det. Idealet
är dock ett inre tillstånd
av frihet från
begränsad
personlig
förmåga, att inre problem har besegrats och att själen är i kontemplativ
frid. Då finns ej fruktan.
Frikatolskt kyrkoliv bevarar
liknelser, rituella ord, symbolspråk
även från dessa stridsfält. Konfirmation
är ett sakrament som
ibland bevarar språkbruk från
Tempelriddarna. Vår
nattvardsmässa är liksom Mose "Uttåg ur Egypten" en inre pilgrimsväg
med strider för att lämna en yttre världs
"köttgrytor" (2 Mos 16 3)
och Röda Havets känslovågor och
Sinais mentala öknar och för att som Mose och alla mystiker "dö" bort på
gränsen till
Löftets Land. Det är med österns
språkbruk Jesu sakramentala Yoga
eller med muslimers bild
Jihad, Helig Strid.
Det betyder att vi kämpar med mänsklig kraft och med hjälp av vårt eviga
Jag, ett "Själv"
vars frid
övergår förstånd (Fil 4
7) och det "dömer och strider
rättfärdigt" (Upp 19 11)
Konst
kan TJÄNA kyrkor. .
Men många vill TJÄNA PÅ kyrkor, tjäna
ekonomiskt och genom dogmatisk
indoktrinering
via konst som bygger på okunnighet. Den kan fördumma, skrämma, förlama. . Schiller
skrev:
"Mit Dummheit kämpfen Götter Selbst
vergebens" .Konst kan
ge mystikerns skådande, yogins
vision och
inspirera och undervisa om vi fritt jämför olika
tolkningar. Vi har ärvt gammal ikonkonst, t ex "Uppståndelsen"
från Ryssland och "Gud Modern" från
Grekland. Aaltona har givit oss modern
mystiks konst, t. ex "Golgata".
Enligt
"United Religions"
undervisar vi även med konst
från andra religioner, t ex
buddhisternas " Prajna
Paramita,
visdomen, den nirvaniska Modern
till varje Buddha . Och hinduernas
"Den dansande guden Shiva"
jämförs med
ett gnostiskt evangeliums
bild av hur Jesus dansar med lärjungarna och påminner dem om hur
universum
tolv makter ständigt . undervisar oss genom en konstnärlig dans. Vi skådar den efter döden
Efter
din kropps död är du
fortfarande en pilgrim som
vandrar allt högre tillsammans med
en evig
Kristus, personlig eller opersonlig, som är
den förste av våra "episcopi vagantes", "vandrande herdar."
Och många av oss säger att "du kommer att
vandra tillsammans med andra som tro att de snart skall
reinkarnera, som
Jesus tros ha sagt att Elia återföddes
i Johannes Döparen (Matteus 11.14 och Pistis Sophia.)
Kristus är
KYRKAN och dess sakrament
Kristus är
KATOLSK - allomfattande
Kristus är
FRI och förkunnar
frihet (Lukas 4 18)
+Elis