S110 Agapegnosis, psykiatri, sjukligt begär
EN
BILD kan illustrera hur tobaksbegär, "tobaksdjävulens
gift" driver en mänska
att söka hjälp hos
psykoanalytiker. Är de också "tobaksslavar" ger de dock hoppingivande
medicin och tillfällig
hjälp. Humorister säger att fler mänskor dör av läkarnas mediciner än
av sina sjukdomar och att
om läkares mediciner kastas i
havet kan patienter
bli friskare.
(Men fiskarna skulle dö). Tobaksdjävulen dödar nu miljontals
mänskor men vi få piller, medicin,
psykofarmaka som är smärtstillande, bakteriebekämpande och ångestdämpande
LÄKARNA Freud och
Jung rökte sig till en förtidig död. Luther led av ångest och såg
"djävlar" som
orsak. Sådan religiös tro kan förmoda att sjukdom kommer genom andar
som rättvist
sänder "ont", pest,
sinnessjukdom, epilepsi. Det "exorceras" av troende. Lidandets orsak tänkes vara oförstånd, begär, brott mot naturens eller
Guds lagar. Ett fundamentalt problem är brist på
kunskap om vad mänskans
natur är. Psykiatern Jung gick från materialistisk mänskouppfattning
till AGAPE-GNOSIS: tron
att allt innerst är evig absolut natur kallad Pleroma
varur allt emanerar och i vilken
allt reabsorberas. Det vi kalla
gott och ont,
"Gud" och "motståndaren", Satan
och allt i "motsatsparens
korridor" framstår då
som manifestationer av
vår eviga natur
som i sig
är bortom allt förstånd,
bortom vad vi kalla gott och ont.
Motsatserna manifesteras av
det eviga för
att själarnas kamp skall ge utveckling. Vi ikläder oss motstridande roller och lämnar dem som skådespelaren lämnar sina
roller och hemma åter är den verkliga
själen
BILDER antyder
en ÄNGLA- och "KRISTUS-natur" djupt
i oss. Denna kan bota sjukdom, själslig-kroppslig blindhet,
dövstumhet Religiöst språkbruk
är att himlen i oss, ställföreträdande lider för oss , bär bördor som vi förtjänat Jämför
Messias hos Jesaja(53)
Jämför buddhisters
Avalokitesvara och. hinduers
Krishna. Sjukdomsorsak säges
vara
att
"kunskap-GNOSIS om gott och ont" saknas och
behöves för kamp som för
från "synder". Med
"synd" menas avvikelse
från Guds bud;
t ex mord, stöld
och otukt, äktenskapsbrott etc. Speciellt är
homosex problem i religioner
Läkare och lagstiftare är
nu mer positiva. Ibland kanske för att de själva är homosexuella eller av karriär-
skäl. Religiösa mänskor
har blivit allt
mer barmhärtiga i
möte med homosexuella. Men bibeln ger ett
problem: att "Sodom- och Gomorra" besöktes av Guds
änglar som där förintade de
homosexuella. Somliga menar att
homosexualitet är en
naturlig variant som en ovanlig
ögonfärg. Kleptoman, lustmördare, pedofil vill få
tro vara "naturligt".
…VETENSKAP finner att
bakterier ger sjukdom. Religioner ser
bakom allt och bakom
bakterier något psykiskt
som kan kallas ande eller ängel.
Samma eviga natur är innerst i allt psykiskt
och fysiskt vare sig vi subjektivt uppfattar detta som gott eller ont
JESUS sägs utdriva onda andar. Är det
med vetenskapligt språkbruk t
ex bakterier ? Religiöst språkbruk är
"utdrivande" av ett
ont inflytande som
kanske är "skörd " från synd
i förfluten tid
eller förfluten
inkarnation. Eller att "
någons forna synder förlåtas " Språkbruk
från hemliga ordnar blir
problem. När Jesus
inte vill "kasta pärlor för svin" kan
pärla vara ett ord för helig
gnosis . Svin är
ibland ett ord för mänska som religiöst sett är syndig. Jesus sägs utdriva onda andar ur en mänska och låta dem gå in i 2000 svin som drunkna i
havet. Detta bör ej tolkas
bokstavligt som obarmhärtig
meningslös slakt. Om svin är liknelse för syndiga
mänskor kan deras ledare kallas
svinaherde . Att svinen drunkna i
hav kan vara
liknelse för att
själar drunknar i
materiens begär. Själarna
drunknar och dör
i betydelsen att de bli
andligt omedvetna och
därmed döda ur andlig synvinkel.
En mänska som har sitt sinne vänt mot världen säges vara andligt död..
Jesus och Johannes Döparen
var kanske påverkade av Esséerorden som hade principen
att icke avsiktligt döda eller
skada. Den avvisade templets
blodiga offerkult. Var
Esséerna påverkad av österns
"ahimsa" och soldyrkan? Vid morgonbönen hyllade man solen
LÄRJUNGAR "fick av Jesus makten över onda andar" och kyrkan
har därför nu "exorcism och läke-gudstjänster med åkallan
och handpåläggning. Sakramentala oljor strykes
i korsform på
hjässa, panna, strupe,
hjärta etc . för
att utdriva ont och
läka.
Även alkohol-
och narkotika-begär
bekämpas av religiösa
grupper med böner och med
sakrament. Religiösa mänskors "tro" och negerande av begär kan resultera i frigörelse.
Tro på
en läkare med medicinsk
behandling är tydligen också värdefull.
Religionens ande eller
anden i bön och kyrkans
sakramentala olja, syndaförlåtelse
och nattvard är inte i strid med läkarkonst. Vetenskap och religion förenas ibland.
BILDER ge
liknelser för att Kristusjagets gnosis uppväcker
gravars döda. Grav betyder kroppen
där själen är liksom
dödslikt sovande omedveten
om sin andliga natur. Själen
uppväckes ur forna inkarnationer till nya inkarnationer och
till nytt Guds- medvetande. Kristus -
Jaget i oss "är uppståndelsen och det eviga Livet" (Joh 11.25)
,
I en konstnärslya ses detta tema i bildspråket att
besättningen på religionens
”skepp” är andligt sovande.
Skeppet utan
gnosis strandar på ”tankens
sandbank” eller ”dogmers grund” och sjunker
under storm.
Ett annat symbolspråk är ”Den sjunkna
katedralen”, ett tema hos Debussy (La cathédrale engloutie )
(preludium 1910) I
konstnärslyan ses temat avbildat av en miniatyrkatedral som
sjunkit till botten i ett
akvarium. Katedralen har sjunkit därför
att nycklarna till gnosis är borttagna. En leksakshaj simmar där
med öppet hungrigt gap.
Katedralen är en vitkalkad grav full av de dödas ben, med Jesu ord (Matteus 23 27)
KATEDRAL.betyder biskopsstol eller
biskopskyrka ( ecclésia
cathedrális) men avser ej främst en
biskops
yttre plats utan
främst ”ECCLESIAN”, församlingen,
dvs ”UTVALDA” själar som förvaltar religiöst arbete.
Det kan vara en biskop som har många medarbetare på¨
korsresan eller en
ensam ”vandrande biskop”, en
av ”Episcopi Vagantes” eller en
biskop ”in Partibus Infidelium.
i de otrognas nejder”.
Skenbart är sköna
katedraler livskraftiga. Men för att få yttre
framgång har församlingar ofta valt att söka
majoriteters stöd,
vilket innebär risk för
lägre kvalitet. Bibeln säger att
apostlar blev invigda i himmelrikets hemliga gnosis.
Och att de övriga blott
fick liknelser. Pistis Sophia och
några evangelier antyder att somliga gavs en ”gnosis”
som var svårfattlig. Den första generation av ”invigda” dog och
växande församlingars majoriteter och kyrko-
möten tog
främst emot religion av enkel nivå.
Kyrkan ville välkomna alla. Den
borde inrymma både gnosis
och barnatro. Men genomsnittlig kvalitét sjönk naturligtvis. Snart förbjöds ”esoterisk gnosis”. Fri tanke
förbjöds och somliga flydde till öst om de ej dog i fångenskap. Religion
hade då sjunkit och poeter kunde
bruka begreppet ”den sjunkna katedralen” eller tala om att
religionens ”skepp ” härjades av stormar, blev en
flytande likkista eller
ett strandat sjunkande vrak. Jesus
genomskådade yttre religiös prakt och vågade
säga: ”Ve er som haft bort nycklarna till gnosis”
GNOSTISKA SKRIFTER förbjöds,
brändes om de ej var dolda. Men i vår tid återupptäckes gnostiska
skrifter som varit
gömda och frihet finns nu att
återvända till allt mer av den gnosis
som Jesus antydde.
Det förekommer att en
biskop och en del församlingsmedlemmar
försöker skapa frihet för
ej blott barnatro
och vanliga dogmer
utan även för alltmer urgammal ”hemlig” gnosis som
finns i alla religioner. Man
motiverar med sådana
bibelord som att Jesus ej kom för att upphäva profeterna och somliga menar då med
profeterna även
de profeter som
himlen sänt till
andra religioner. (Matteus 5
17) Men sådana försök
möter fortfarande
stort motstånd även
när mycket lärda
forskare ger stöd i
den mån som de vågar när
deras ställning kan skakas både ekonomiskt och på många
andra sätt. Nutidens religion och dess rester av
gnosis må liknas vid ”en sjunken katedral”
eller ett skepp som strandar på dogmers
sandbank därför att
besättningen är sovande
ifråga om gnosis. Enligt
Markus 4.39 vaknade Jesus och stillade med sin
andliga gnosis ”storm” och ”vågor” och
frälste skeppet. Vårt valspråk
är Agapes Gnosis
,